سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: هفتمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حسن داداشی – کارشناس تضمین کیفیت سیرو حرکت ایمنی و پشتیبانی شرکت مترو تهران و حومه
رامین مسعود – مدیر ایمنی و پشتیبانی

چکیده:

بابررسی هزینه های تعمیرو نگهداری در خطوط ریلی در سرتاسر دنیا درمی یابیم که سالانه هزینه های بسیاری صرف خرید ،تعویض و نصب چرخ و ریل در صنعت حمل و نقل ریلی می شود.پدیده سایش چرخ و ریلی از پیچیده ترین سیستمهای سایش است که پارامترهای زیادی برروی آن موثر بوده و میزان تاثیر هر کدام از این پارمترها در شرایط مختلف متفاوت است .میزان و نوع سایش درخطوط مستقیم و قوس با هم فرق می کند . عواملی نظیر کیفیت وسائط نقلیه ریلی عبوری از خط ، شیب و فراز ،نوع و کیفیت زیرسازی میزان رطوبت و شرایط جوی که خط در آن واقع شده نیز برروی سایش موثر است . شیب زیر ریل (صفحه زیر ریل ) با پروفیل تاج ریل و شیب بغل تاج ریل و پروفیل چرخ هماهنگی کامل داشته و رابطه تنگاتنگ با یکدیگردارند که همگی در سایش دخیل هستند . در نهایت هر چه تعمیرو نگهداری و بهره برداری اصولی و منظم تر باشد میزان سایش کاهش می یابد . امروزه در اکثر کشورها در برنامه تعمیرو نگهداری خطوط جهت کاهش سایش چرخ و ریل از پمپهای گریس پاش استفاده می کنند که نوع گریس مورد استفاده و کیفیت کارکرد پمپ آن و تعمیرو نگهداری آنها می تواند برروی میزان سایش موثر باشد