سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی

تعداد صفحات: ۳۶

نویسنده(ها):

داریوش غلام زاده – دانشجوی دکتری ، کارشناس
بهروز قلیچ خانی – دانشجوی دکتری

چکیده:

در این مقاله استاندارد IP، استاندارد ویژه توسعه منابع انسانی به بحث گذاشته شده است. این استاندارد در دهه ۱۹۹۰ با هدف ایجاد یک معیار پایه برای کیفیت اموزش و توسعه توسط سازمانهای دولتی و خصوصی انگلستان ارایه گردید و با استقبال وسیعی در دنیا مواجه شد. این استاندارد برای بهبود توان رقابتی و عملکرد کسب و کار، دارای یک رویکرد طرح ریزی شده می باشد. استاندارد دارای چهار اصل و ۲۴ شاخص می باشد. سازمانهایی که متقاضی احراز استاندارد باشند – بدون توجه به بخش اندازه و محل سازمان و زمان – می توانند اقدام به ارزیابی خود با توجه به شاخصهای ارایه شده نمایند و یا از طریق تماس با یکی از مراکز مربوطه به IP درخواست ارزیابی نمایند. سازمانی که نشان دهد مطابق با استاندارد فعالیت می کند و این وضعیت را سه سال حفظ نماید موفق به احراز استاندارد و جایزه می شود. این استاندارد با سایر استانداردهای کیفیت از قبیل EFQM, ISO 14000 , ISO 9000 : 2000 دارای همپوشانی وسیع باشد در سازمانهایی که مطابق با استندارد فعالیت کرد ه اند، گزارشات متعددی از مزایای آن دریافت شده است.