سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

اسماعیل ولی زاده – سازمان صنایع هوافضا، کارشناس ارشد هوافضا
محمدجواد منتظری – سازمان صنایع هوافضا ، کارشناس ارشد هوافضا
محمدرضا اشکوری – سازمان صنایع هوافضا ، کارشناس مکانیک سیالات
مجتبی دادخواه – سازمان صنایع هوافضا ، کارشناس ارشد هوافضا

چکیده:

با تغییر پارامترهای هندسی و هیدرولیکی انژکتورهای سامانه‌ی پاشش یک موتور سوخت مایع و محاسبه‌ی دوباره‌ی خنک‌کاری در آن، توزیع پاشش در محفظه به سوی افزایش دمای لایه‌ی کم دمای کنار دیواره هدایت گردید. این امر بهبود پارامترهای انرژی‌زایی موتور را به دنبال دارد (هدف بهینه‌سازی). با ساخت نمونه‌ی موتور بهینه شده و تست گرم آن افزایش ۲/۴ درصدی ضربه‌ی ویژه و کاهش ۵/۸ درصدی دبی جرمی مطابق پیش‌بینی‌ها، رخ داد که نتیجه‌ی بسیار موفقی برای بهینه‌سازی محسوب می‌شود.