سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مرتضی ظهرابی – مشاور سازمان ملی بهره وری ایران – عضوهیات مدیره شرکت گمبا
رضا دهقان – مشاور شرکت گمبا دراستقرار مدیریت بهره وری در دستگاه های اجرایی کشور
سمانه اسماعیلی – استاجر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – همکار شرکت گمبا

چکیده:

این مقاله، ترجمه فارسی گزارش نهایی گردهم آیی کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیا (Asian Productivity Organization; APO )در سال ۲۰۰۰ میلادی است که به منظور بررسی وضع موجود و تجربیات و درس های آموخته شده توسط اعضاء پیرامون «سنجش بهره وری در بخش خدمات» است.
گزارش ذیل به تفصیل به این مهم پرداخته و نشان میدهدکه وضعیت موجود کشورهای عضو با چالش های (challenges) جدی در انتخاب شاخص ها (indicators) و سنجه ها (measures) و اندازه گیری آن ها مواجه اند. تجربیاتی دولت ها، سازمان های ملی بهره وری و سازمان های خدماتی کشورهای عضو APO در این زمینه در این همایش مطرح گردیده است. گروه های تخصصی برنامه نیز پس از بررسی و تحلیل مسایلمطرح شده ، انها را جمع بندی نموده اند. دلایل پیچیدگی سنجش بهره وری وعملکرد در بخش خدمات در قالب ۷ طبقه کلی و توصیه های کارشناسی در سطوح کلان (منطقه ایوملی)و خرد (سازمانی و اقدامات) نیز در ۴ دسته (به: سازمان بهره وری آسیا، دولت های کشورهای عضو، سازمان های ملی بهره وری و نهایتا سازمان های خدماتی) ارائه شده است.
مترجمین بر این باورند که بدون هر گونه قضاوت در خصوص وضعیتجمهوری اسلامی ایران، بی تردید بهره گیری از این تجربیات می تواند مدیران بخش دولتی و عمومی را در بهبود بهره وری در بخش خدمات کمک کند. (نتایج مطالعات و بررسی های کارشناسی APO در خصوص وضعیت شاخص های بهره وری (نیروی کار، سرمایه و عوامل کل) در کشورهای عضو به شکل گزارشات آماری و به صورت سالانه توسطAPO منتشر می شود).