سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین همایش GIS شهری

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

میرمجتبی حیدری – آموزشکده فنی و مهندسی مرند (وابسته به دانشگاه تبریز)، کارشناس ارشد گرو

چکیده:

ایده های ذهنی کارآفرینان تا رسیدن به مرحله تحقق عینی و تبدیل شدن به کالا از مرحله مهم و حساسی بنام «سنجش وضعیت بازار» گذر می کند و سپس سرمایه گذاری برای تولید انجام می شود. (بازار محور بودن کارآفرین) برای سنجش بازار و مشتریان به دو نوع تحقیق نیاز داریم: تحقیق میدانی و تحقیق کتابخانه ای [۳] .. هر کدام از این روش ها حداقل یک عیب اساسی دارند که به ترتیب عبارتند از :
الف: «هزینه های زیاد جمع آوری اطلاعات و صرف زمان بیشتر»
ب: «قدیمی بودن اطلاعات آن و عدم تناسب آن با اهداف ما» [۳]
برای سنجش موفقیت یک ایده ذهنی نمی توان زمان زیادی صرف نمود چون احتمال کشف آن توسط دیگران در این مدت وجود دارد پس تحقیق میدانی به طور مطلوب کارسازنخواهد بود و همچنین تحقیقات کتابخانه ای چون بهنگام نیستند نمی توانند اعتبار مطلوبی در امر سنجش داشته باشند و «نو» بودن یا نبودن ایده را در بازار روز بسنجند لذا در این مقاله سعی شده است که با معرفی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ، اطلاعاتی برای سنجش ریسک سرمایه گذاری به کارآفرینان عرضه کنیم که اولاً: اخذبدست آوردن اطلاعات لازم آنی باشد ثانیاً : این اطلاعات بروز و بهنگام و دارای اعتبار زمانی و مکانی باشد. این اطلاعات ابهامات ذهنی و شرایط عدم اطمینان را برای کار افرینان شفاف نموده و او را در سنجش ریسک سرمایه گذاری یاری می کند.