سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

ایوب محمدیان – دانشگاه تهران دانشکده مدیریت
کارولوکس – دانشگاه تهران ، دانشکده فنی و مهندسی، گروه برق و الکترونیک

چکیده:

امروزه فشارهای زیادی بر شرکتها جهت حرکت به سمت کسب و کار الکترونیکی می شود از این رو شرکت های زیادی به فکر استفاده از فناوری های اطلاعاتی و اینترنت در کسب و کار خود برآمده اند اما اکثر آنها نمی دانند که چطور بایستی از این فناوری های جدید استفاده کنند به عبارت دیگر مدل کسب و کار الکترونیکی مناسب با شرایط سازمانی و محیطی خاص خود را نتوانسته اند پیدا کنند. در نتیجه اکثر انها با شکست مواجه شده اند. از این رو در این مقاله ابتدا شرایط محیطی و سازمانی مورد نیاز برای اجرای هر یک از مدل های کسب و کار را براساس ادبیات موجود در این زمینه تعیین کرده و در مرحله بعد دانش موجود در این زمینه را به شکل قواعد اگر و انگاه بازنمایی کرده ایم، از طرفی به علت استفاده از متغییرهای زبانی این قواعد به شکل فازی درآورده شده اند. سیستم خبره فازی ایجاد شده قادر است به صورت علمی و نظام یافتهبهترین مدل یا پورتفولیویی از مدلهای کسب و کار الکترونیک هر سازمان را تعیین کرده تابه نحو بهینه بتوانند اینترنت و فناوری های اطلاعاتی را در کسب و کار خود مورد استفاده قرار دهند.