سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

میثم مجیدی – سرپرست معاونت فناوری اطلاعات مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷
محمدباقر فرهمند – سرپرست اداره برنامه ریزی مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷
مهدی پیری – کارشناس ارشد اداره برنامه ریزی مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷

چکیده:

شهر الکترونیک چیست و چگونه ایجاد می گردد؟ این سوال و آمال همه شهروندانی است که با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی و نیاز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در شهرها به آن محتاج می گردند. شهر الکترونیک یک اختراع و یا یک پیشنهاد نوآورانه نیست بلکه واقعیتی است که بر اساس نیاز جای خود را باز می کند. اگر امروز چشم خود را بر نیاز ببنیدم فردا باید با پرداخت هزینه بیشتر قدم در اجرای آن بگذاریم. مطابق تعریف کارشناسان، شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمان های بخش خصوصی به صورت برخط (online) و به طور شبانه روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می شود. به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست. در این شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارت فیزیکی می شوند و سازمان ها و دستگاه‌هایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، سازمان آب منطقه ای و … بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار می دهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه می دهند. در یک شهر هوشمند، کلیه اطلاعات و خدمات به صورت الکترونیک به مردم ارائه می شود. در حال حاضر نمونه های چندانی از شهرهای تمام هوشمند در جهان وجود ندارد. همانطوری که تصور وجود شهری که به طور کامل از وجود رایانه و خدمات الکترونیک بی بهره باشد، تقریباً غیر ممکن است.اکنون شهرها بر حسب میزان استفاده از خدمات الکترونیک طبقه بندی می شوند در برخی از مناطق دنیا مثل امریکا نمونه های موفقی از شههای الکترونیک وجود دارند. ایجاد شهرهای الکترونیک یکی از مهمترین اهداف فناوری اطلاعات است. ایجاد شهرهای الکترونیک فواید زیادی به دنبال دارد که از مهمترین آنها می توان به کاهش هزینه،‌افزایش درآمد، افزایش کیفیت خدمات، کاهش زمان دسترسی به خدمات و بالا بردن میزان دسترسی به خدمات اشاره کرد. کاهش میزان آلودگی هوا و ترافیک و همچنین شفاف کردن اطلاعات و مراحل و انجام خدمات و قوانین و جلوگیری از اعمال سلیقه کارمندان (بند پ و غیره) از دیگر مزایای شهر الکترونیک است. اساس شهر الکترونیک بهره گیری از رسانه های الکترونیکی و بهره‌وری از اینترنت در جهت کمک به تسهیل امور شهروندان است. این مقدمه می تواند نگاه مخاطب را به سمت هدف مقاله که همانا تبیین دستآوردهای سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ در عرصه خدمت رسانی الکترونیکی است جلب نماید. در این راستا ابتدا به تاریخچه ای از شهر الکترونیک و شاخص های آن پرداخت و سپس به بیان تاریخچه، هدف، مأموریت ها، مدل اجرایی و چشم انداز مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ و جدیدترین برنامه های آن در راستای ارتقای خدمات رسانی می پردازیم.