سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین همایش ملی ایمنی در بنادر

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

علی کیانفر – دانشجوی سال سوم مهندسی صنایع – ایمنی صنعتی

چکیده:

با وجود پیشرفت های زیاد به وجود آمده در صنعت دریایی از سال ۱۹۷۴ تا کنون بنادر نیز از این امر مستثنی نبوده و از نقش سنتی خود به عنوان بن گاه های تخلیه و بارگیری کالا خارج شده اند . طبق آمار حجم عملیات بنادر ایران از ۷۶ میلیون تن در س ال ۸۱ به حدود ۹۰ میلیون تن در سال ۸۳ افزایش یافته و این خود نشان دهنده اهمبت بنادر در صنعت حمل و نقل کشور می باشد . با توجه به تنوع فعالیت ها و گستردگی و تنوع ماشین آلات و عوامل انسان ی در بناد ر نیاز به اتخاذ قوانین جدید ایمنی و بهداشتی و وجود سیستم های مدیریت ایمنی که بر شناسایی و کنترل خطرات قبل از تبدیل شدن به حادثه تاکید می کنند ، روز به روز بیشتر احساس میشود. در این مقاله سعی می شود تا ضمن معرفی شیوه و طرح ی سیستماتیک جهت بررسی حواد ث ، دیدگاهی نو در زمینه مدیریت ایمنی در بنادر ارائه گردد تا کسانی که در بنادر کار می کنند و یا ا ز خدمات آنها استفاده می کنند از محیطی ایمن تر بهره مند گردند و در سطحی بالاتر امکانات لاز م برای توسعه پایدار این بخش مهم از صنعت حمل و نقل کشور فراهم گردد . ذکر این مطلب ضروری است که با وجود پیشرفت های زیاد ایجاد شده در علم ایمنی و معرفی سیستم های پیشرفته مدیریت ایمنی هنوز و به یقین در آینده نیز امکان به صفر رساندن نرخ حوادث امری غیر ممکن خواهد بود . علی رغم محدودیت منابع داخلی به دلیل نو پا بودن مبحث سیستم های مدیریت ایمنی در کشور سعی شده است تا از دیدگاه ها و نظرات اساتید و صاحب نظران در مقوله ایمنی حداکثر استفاده و بهره گیری در تهیه این مقاله صورت گیرد علاوه بر این ازمنابع زیر نیز در تهیه این مقاله استفاده گردیده است: • مقالات چاپ شده در نشریات داخلی و خارجی معتبر • تحقیقات و پژوهش های ارائه شده در کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی • استانداردهای منتشر شده از سوی سازمان ها و مجامع بین المللی معتبر• استانداردهای ملی مورد استفاده در کشور های توسعه یافته • منابع معتبراطلاعاتی موجود در اینترنت .ایمنی خود به خود و تصادفی به وجود نمی آید . در واقع ایمنی پاداش و نتیجه دقت ، تفکر و ساماندهی مناسب است . طراحی ساختار برای نظام مدی ریت ایمنی ، اغلب مورد اغماض قرار می گیرد . اگر این ساختار به سادگی و سهولت مفهوم نباشد ، حتی بهترین طراحی و اجرای آن در نظام مدیریت ایمنی کار ساز نخواهد بود ، در عین حال ایجاد یک نظام مدیریت ایمنی بنادر مستلزم کاری سخت و گاه طاقت فرسا و ارادهای راسخ توسط افرادی کارشناس و آشنا با خواست ها و نیازهای تمامی کارکنان مستقر در ساحل و خشکی و شناورها و دیگر کسانی است که به نحوی در شرکت های کشتیرانی فعالیت دارند