سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

مهرزاد سرفرازی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان
امیر قربانی – عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد کازرون
دکتر غلامرضا معمار زاده – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سعید دهقان – معاون سازمان بازرسی استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد

چکیده:

بدون شک در جو رقابتی سازمانهای عصر حاضر ، تنها سازمانها و موسساتی می توانند به ادامه حیات و توسعه روز افزون دست یابند که محور اصلی فعالیت موسسه خود را بر کیفیت صحیح و شایسته خدمات و محصولات خود که رضایت مشتری را به دنبال خواهد داشت ، بنیان نهند ، کیفیت چیزی است که مشتری آن را به عنوان خواسته خود بیان می کند و بدون تردید کیفیت کوتاهترین جاده با صرف کمترین هزینه برای رسیدن به بهره وری است و اما در راستای رسیدن به کیفیت به عنوان یک فرهنگ،عادت و ا خلاق سیستم های مدیریت کیفیت است که پا به عرصه گذاشته و کیفیت را به عنوان یک فرآیند به گستره کل سازمان به وجود می آورد . سیستم مدیریت کیفیت ، فلسفه ای از بهبود مستمر است که قادر است مجموعه ای از ابزارهای علمی و فنون برای برآوردن نیازها ، خواسته ها و انتظارات فعلی و آینده هر سازمان را فراهم نماید. مدیریت کیفیت یک روش مدیریتی است که برای آینده طرح ریزی شده است و تاکید فراوان بر پیشگیری به جای درمان دارد . سیستم های مدیریت کیفیت جامع امروزه ، بهترین الگوی مدیریت در کشورهای پیشرفته صنعتی است که موجب ارتقای کیفی محصولات به شکل رقابتی شده و باعث شده است تا مدیران در الگوی مدیریت خود تحول ایجاد نمایند. بدون شک در سازمانهای پیشرفته و توسعه یافته امروزی مدیران اندیشمند با تفکر دورن گر و خردمند خود مدیریت کیفیت را در سازمان پیاده کرده اند و با توسعه سیستم های جدید کیفیت سازمان خود را با اصول جدید کیفیت هماهنگ کرده و نظم کیفیت مدیریت را به وجود آورده اند . در این مقاله سعی شده است تا در ارتباط با سیستم مدیریت کیفیت به صورت کاربردی مطالبی هر چند مختصر ارائه گردد . بدیهی است که هر یک از عوامل مطرح شده، در این مقاله به تنهایی استحقاق کتابی مستقل را دارند ولی به دلیل حجم مقاله و کاربردی بودن از توضیحات گسترده خودداری گردیده است.