سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

عبدالرضا نریمان زاده –
علی مومنی –
غلامرضا الماسی –
نادر آل ابراهیم –

چکیده:

تغییر نوع سوخت خودروهای کار از گازوئیل به گاز طبیعی به عنوان بخشی از برنامه های استراتژیک شرکت ایران خودرو دیزل زمینه ساز آغاز تحقیقات تخصصی در شرکت توسعه خودرو کار بوده است. دلایل اصلی استفاده از این سوخت در بعضی از کشورها کاهش هزینه، کاهش آلودگی و افزایش ایمنی به همراه اطمینان از طولانی بودن مدت مصرف و تامین آن می باشد.
در این پژوهش به بررسی گاز سوز نمودن خودورهای کار پرداخته شده است که در آن شرح کاملی سیستم های کنترلی الکترونیکی و سنسورها و عملکرد کلی این کنترلر بررسی می گردد.
در این بخش که شامل سیستم های کنترلی الکترونیکی موتور و سنسور ها و عملکرد کلی آن می باشد به بررسی موارد ذیلمی پردازیم:
استراتژی کنترل فاکتورهای اصلی درکنتور موتور (Map Controlling)
معرفی سنسورها و بهینه کاربری آنها
معرفی سیستم کنترلی Speed Density
سیستم های کنترل حلقه بسته (Close Loop)
مقایسه آلایندگی خودروهای گاز سوز با دیزل و کنترل الکترونیکی با غیر الکترونیکی
ونهایتا به مقایسه کلی معایب و مزایای آن پرداخته خواهد شد.
نمونه کامیون گاز سوز ۱۹۲۴ طراحی شده با موتور گاز سوز M355G (ساخت شرکت ایدم)، به عنوان اولین کامیون گاز سوز در ایران می باشد که توسط این گروه در شرکت توسعه خودرکار طراحی و اجرا شده است که در چهارمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست به عنوان بهترین محصول سبز انتخاب گردید.