سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

ناصر معالی – کارشناس مهندسی شیمی – مدیر پشتیبانی طراحی شرکت توسعه خودروکار
علی مومنی – کارشناس ارشد شیمی – کارشناس گروه تبدیل انرژی شرکت توسعه خودروکار
قربانعلی قزوینیان – کارشناس مکانیک – کارشناس گروه تبدیل انرژی شرکت توسعه خودروکار
مصطفی عابدین دوست – کارشناس طراحی صنعتی – کارشناس طراحی صنعتی شرکت توسعه خودورکار

چکیده:

با در نظر گرفتن اینکه منابع گاز طبیعی در کشور ایران به وفور وجود دارد و ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده گاز طبیعی در جهان مطرح است میتوان از اینسوخت به عنوان سوخت جایگزین استفاده نمود. گاز سوز کردن اتوبوس های داخل شهری یک طرح ملی است که علاوه بر مسائل زیست محیطی از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است و شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای کار درخاورمیانه دراین زمینه گام های بزرگی برداشته است. بررسی فنی – اقتصادی، تدوین و ارتقاء انش فنی جهت گاز سوز کردن اتوبوس های تولیدی شرکت ایران خودرو دیزل از سال ۱۳۷۷ آغاز شد و در این زمینه تیمی متشکل از متخصصین مکانیک، شیمی و برق خودرو اقدام به بررسی سیستم های گاز سوز در داخل و خارج از کشور نموده و به تدوین تکنولوژی سیستم گاز سوز بر اساس آخرین داده های روز دنیا پرداخته است.
در این مقاله پس از محاسبه مقدار گاز مورد نیاز اتوبوس شهری O355، مدار گاز مطابق استاندارد VdTUV757 مورد بررسی قرار گرفته و اجزاء این مدار معرفی می شود، سپس سیستم گاز اتوبوس شهری O355 با موتور گاز سوز MAN که مطابق استاندارد VdTUV757 طراحی شده ارائه می گردد. در ادامه به بررسی انواع ایستگاه های سوخت گیزی ثابت و متحرک، ایستگاه های سوخت گیری سریع و آرام و همچنین به بررسی اجزاء مختلف ایستگاه CNG موجود در ایران خودرو دیزل خواهیم پرداخت.