سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: دومین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مهدی لوئی پور – عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیر دریا، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

در طی قرارگیری بدنه کشتی در درون آب، بدنه بطور دائم در معرض تخریب ناشی از پدیده فولینگ می باشد. رنگهای ضد خزه یا ضد جلبک از مهمترین محصولات به کار رفته توسط صاحبان کشتیها جهت مقابله با این پدیده است. این رنگها در حوضچه خشک مورد استفاده قرار می گیرند.
اگرچه عواملی نظیر زمان متوسط سرویسهای دوره ای، میزان کیفیت رنگ مصرفی (مقدار زهر آلود بودن رنگ) و محیط قرارگیری بدنه بطور مستقیم در زمان شکل گیری ارگانیسمها بر روی بدنه موثرند، با این حال زمان تقریبی شکل گیری این موجودات شش ماه برآورد می شود. در پایان این مدت موجود چسبیده به بدنه راه خود را به سمت نفوذ در رنگ ضد خزه و کاهش میزان زهر آلودگی رنگ باز می کنند. یکی از روشهای معمولی تمیز کردن بدنه، بردن کشتی به حوضچه خشک و ماسه زنی می باشد که معمولا بدلیل هزینه های بالای حوضچه، توقف کاری کشتی و … از سوی دارندگان کشتی آب آن ساده برخوردار می شود. این در حالی است که این موضوع علاوه بر آسیب رساندن به بدنه، به طور مستقیم بر افزایش مقاومت کشتی در درون آب بدلیل افزایش زبری سطح، افزایش زمان حمل و نقل، زیاد شدن مصرف سوخت و بالا رفتن هزینه قطعات مصرفی در موتور آلات و نگهداری آنها تاثیر خواهد گذاشت. هم اکنون روشهای نوینی جهت جلوگیری از این پدیده مخرب وجود دارد. این روش تمیز کردن سطح به کمک برس زدن روی آن در درون آب است . اینکار ضمن زدودن ارگانیسمها باعث فعال شدن و تحریک مجدد رنگ ضد خزه برای مدتی طولانی تر می شود وبا ایجاد سطحی هموار بر روی بدنه توان مصرفی را کاهش می دهد. در اینمقاله سعی بر این است که اهمیت و نقش سیستمهای پیشرفته در نگهداری کشتی ها و بطور خاصی روشهای نوین تمیز نمودن بدنه کشتی در آب بررسی گردد. در ابتدا ضمن توضیح در مورد پدیده فولینگ ، اثرات آن از نقطه نظر اقتصادی و اثرات نابجای ناشی از خوردگی مکانیک بررسی می گردد. سپس به راههای مقابله با این پدیده و بررسی معایب و مزایای این روش اشاره خواهد شد. در انتها سیستم تمیز کننده بدنه کشتی که هم اکنون در پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیر دریا و با همکاری وزارت صنایع در حال ساخت می باشد شرح داده خواهد شد.