سال انتشار: ۱۳۷۱

محل انتشار: نخستین کنفرانس آمار ایران

تعداد صفحات: ۲۸

نویسنده(ها):

محمد حسین فرنودی – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

چکیده:

تهیه شاخص‌های قیمت برای مطالعه اوضاع اقتصادی و تحقیق در تغییرات وضع زندگی مردم هر کشور امری ضروری است. سابقه نشان می‌دهد که تهیه شاخصهای قیمت در جهان در آغاز توسط سازمانهای خصوصی و افراد شروع شد ولی بعداً مقامات دولتی آنها برای مقاصد مختلف بشکل کاملتری محاسبه و مورد استفاده قرار دادند.
بطور کلی شاخصهای قیمت تغییرات قیمت تعداد معینی از کالاها و خدمات را بصورت درصد نشان می‌دهند. برای تهیه شاخص معمولاً سال معینی را بعنوان سال پایه انتخاب می‌کنند و قیمت کالاها و خدمات مورد نظر را در ماهها و سالهای بعد نسبت به قیمتهای سال پایه مقایسه می‌کنند.
متداول‌ترین شاخص‌های قیمت یکی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و دیگری شاخص بهای عمده فروشی کالاهاست که ذیلاً به ذکر موارد استفاده هرکدام، چگونگی محاسبه آنها و آخرین تجدیدنظر در آنها در سال ۱۳۶۱، پرداخته می‌شود.