سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی زمانیان – کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی، بخش مهندسی م
محمدرضا قضاوی – استادیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی، بخش مهندسی مکانی

چکیده:

ارتعاشات خود تحریک پیچشی (چسبش – لغزش) یک عامل مهم نقصان اولیه در مته ها، موتورها و دیگر اجزای رشته حفاری می باشد. در تحقیقات قبلی اثر میرایی و ضرایب میراکننده فعال بر روی این ارتعاشات بررسی شدهاست. در این تحقیق هم بمانند تحقیقات قبلی مدل اصطکاکی سر مته گسسته فرض شده و رشته حفاری با تجهیزات بالا و پایینش به پاندول پیچشی دو دجره آزادی مدل شده است. در ادامه شرایط بوجود آمدن حرکتهای چسبشی و لغزشی بیان شد ه و معادلات حرکت به صورت تحلیلی حل شده اند. در نهایت به کمک یکبرنامهکامپیوتری به زبان برنامه نویسی C++ علاوه بر بررسی اثر پارامترهایی قبلی اثر پارامترهای دیگری مانند سختی و ضریب اصطکاک و … نیز بررسی شده است.