سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: چهارمین کنفرانس شکل دهی فلزات و مواد ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

بابک فرخ نیا همدانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک ، دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکده
کارن ابری نیا – دانشیار دانشکده فنی ، دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکده های فنی،

چکیده:

فرآیند همینگ آخرین مرحله شکل دهی در قسمت بدنه سازی خودرو می باشد و اگر عیوبی در این مرحله در بدنه خودرو ایجاد گردد به علت اینکه عملیات ثانویه شکل دهی بعد از این مرحله انجام نمی پذیرد، این عیوب احتمالی در محصول باقی می مانند بنابراین عملیاتی همینگ یکی از فرآیندهای مهم و حساس در صنعت خودروسازی می باشد. در حال حاضر در صنعت کشور قالب های سمبه و ماریس لازم برای انجام این فرآیند طراحی و ساخته نمی شوند، بعلاوه در طول فرایند همینگ، عیوب و مشکلاتی از قبیل قر شدن و چروکیدگی در محصول دیده می شود که درک عمیقی نسبت به آنها وجود ندارد و کلیه کارهای اجرایی و عملیاتی بر روی قالب ها بصورت سعی و خطا انجام می پذیرد. در این مقاله، قالب درب جانبی خودرو سمند ابتدا مدل سازی گردیده و سپس بااستفاده از نرم افزار ABAQUS شبیه سازی شده است و در نهایت تاثیر پارامترهای مختلف از قبیل ارتفاع فلنج، زاویه همینگ و مقدار ضریب اصطکاک بر روی میزان تنش، کرنش و جابجایی محصول نهایی بررسی شده است.