سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

علیرضا مستوفی زاده – استادیار دانشکده مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشکده م
مسعود صنیعی – دانشجوی کارشناسی ارشد هوافضا، شرکت صنایع هواپیما سازی ایران
فیروز مومن زاده – کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران

چکیده:

در این مقاله هدف طراحی یک Cowling برای یک موتور پیستونی ملخی است. در این راستا در ابتدا موتور با ابعاد کلی بدون هیچ پوششی در شرایط سرعت طراحی (CRUSE) و سرعت بیشینه در نرم‌افزار FLUENT به صورت سه‌بعدی شبیه‌سازی شده است و نیروی پسا بترتیب ۲۲٪ نیروی تراست و ۳۵٪ نیروی تراست حاصل شد. برای اعتبار سنجی روش حل و مدل اغتشاشی از مقایسه نتایج تجربی و نتایج بدست آمده از شبیه‌سازی جریان بر روی یک وسیله نقلیه که با سرعتی در حدود سرعت کروز پرنده‌ ما در حرکت است استفاده نمودیم که شبیه‌سازی با استفاده از مدلهای اغتشاشیSK-وRK- شبیه‌سازی شده و نیروی پسا ۱۵٪ کاهش در Cowling شماره ۱ و ۱۰٪ کاهش در Cowling شماره ۲ و ۳/۳۵٪ کاهش در Cowling شماره ۳ و ۶۷% کاهش در Cowling شماره ۴ را بهمراه داشت به بترتیب معادل ۵٪ و ۳٪ و ۱۱٫۵٪ و ۲۴٪ کل نیروی تراست است. بنابراین به علت کاهش چشمگیر پسا در Cowling شماره چهار و یکنواختی جریان بر روی آن و کاهش اغتشاشات و جریان ورودی به ملخ مطلوب‌تر می‌شود و راندمان ملخ و همچنین کاهش اتلاف قدرت موتور و انرژی را در پی دارد.