سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

شهرام آزادی – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
بهرام تارویردی زاده – دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

چکیده:

بررسی زنجیره توان و فرآیند انتقال قدرت و نقش آن بر عملکرد شتابگیری از بخشهای اصلی دینامیک خودرو است . بهینه یابی نسبت دنده های جعبه دنده، سیستمهای کنترل لغزش و نیروی رانشTCS ، سیستمهای چهارچرخ رانش۴WD و … راهکارهایی برای بهبود عملکرد خودرو می باشد . هدف این پژوهش ارائه راهکار بررسی، طراحی و به سازی زنجیره توان و تدوین ابزار شبیه سازی این فرآیند برای کاربردهای بهبود عملکرد وکنترل دینامیک خودرو می باشد . به این منظور تمام زیر بخشها ازجمله موتور، کلاچ، جعبه دنده، دیفرانسیل و تایرمدل شده و با سرهم بندی آنها، مدل دینامیکی موتور و سیستم انتقال قدرت بدست آمده است . سپس با بهره از بخش SIMULINK نرم افزار قدرتمند MatLab مدل ارائه شده پیاده سازی گردیده است . مدل نهایی برای ماکزیمم عملکرد شتابگیریAcc. Performance مورد تست قرار گرفته و نتایج تست و شبیه سازی در پایان آورده شده است .