سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمدرضا سلطانی – استاد دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
مهرداد کیائی – کارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

وظیفه ورودی در موتور رم جت، کاهش سرعت جریان آزاد از مافوق صوت به مادون صوت حدود ۰٫۳ ، با حداقل افت فشار سکون برای تحویل به محفظه احتراق است. برای تحلیل عملکرد ورودی، آزمونهای زمینی و پروازی و در دو وضعیت مجزا شده بدون حضور سایر قسمتهای موتور و آزمون کل موتور انجام می‌گیرد. در این مقاله با استفاده از نرم‌افزار STAR-CD، جریان حول یک مدل ورودی طراحی شده برای آزمون مجزا شده زمینی تونل باد در عدد ماخ ۲٫۰۰ شبیه‌سازی شده است. در آزمون زمینی مجزا شده ورودی، از یک توپی تنگ کننده در انتهای مجرای ورودی استفاده می‌شود که نقش محفظه احتراق را برای ورودی بازی می‌کند. می‌توان با تغییر موقعیت توپی و در نتیجه تغییر سطح مقطع خروجی، فشارهای پشت مختلفی اعمال کرد و عملکرد ورودی را ملاحظه نمود. در نهایت یک بازه فشار پشت قابل قبول بدست می‌آید که با استفاده از آن طراح می‌تواند عملکرد محفظه احتراق را با تامین این شرط طراحی کند. با کم کردن وضعیتهای سعی و خطا بکمک روش عددی، تعداد آزمونهای مورد نیاز برای حالات مختلف توپی و در نتیجه هزینه را می‌توان کاهش داد. آزمون ورودی با مشخصات بدست آمده در این مقاله در حدود ۵۰ سال قبل در دنیا انجام شده است. ولی آنچه برای طراحی، تحلیل و ساخت این کار در ایران انجام می‌شود کاملا جدید است.