سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد حسن شجاعی فرد – عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه
کوروش گودرزی – دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و ص
سید محمد امین کریمی نیا – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه

چکیده:

توربین‌های باد اغلب بایستی در آشفتگی بالا عمل کنند، برای مثال در ناحیه‌ی دنباله پره‌های دیگر توربین باد آشفتگی بالا وجود دارد. اکثر اطلاعات موجود در مورد آیرودینامیک ایرفویل که مربوط به کاربردهای هوافضایی است در حوزه‌ی آشفتگی پائین (معمولا کم‌تر از ۱٪) زوایای حمله‌ی پائین قرار دارند. در این مقاله، ضرایب آیرودینامیکی یک پره توربین باد و توزیع ضریب فشار روی دیواره‌های آن در زوایای حمله و درجات آشفتگی مختلف به صورت عددی بررسی شده است. پره‌ی توربین باد مذکور در معرض شدت آشفتگی ۵/۰ و ۴ درصد و زاویه‌ی حمله‌ی ۱۰- تا ۴۰ درجه قرار می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهند که رفتار آیرودینامیکی ایرفویل از لحاظ کمی و کیفی به شدت تحت‌تاثیر شدت آشفتگی قرار می‌گیرد. این واقعیت به خصوص در محدوده‌ای از زاوبه حمله رخ می‌نماید که استال اتفاق می‌افتد.