سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مجتبی فلاحتی – کارشناس ارشد- گروه خودرو سازی سایپا
مهدی رئیسیان طزرجی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز

چکیده:

یکی از مهمترین روش های ساخت کاسه رینگ چرخ به عنوان یک قطعه فوق ایمنی در خودرو، شکل دهی از طریق فرآیند کشش عیق است. با توجه به اهمیت تحلیل تنشهای پسماند ناشی از شکل دهی در قطعات حامل بار دارای حرکات چرخشی و تأثیر بسزای این تنش ها بر عمر قطعات, در این مقاله توزیع این تنشها در قالب شبیه سازی مراحل شک ل دهی کاسه رینگ چرخ خودرو ریو مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا ابتدا اجزاء قالب مطابق با نمونه واقعی متناظر، شبیه سازی شده و پس از آن شکل دهی قطعه نمونه طی مراحل کشش اولیه، کشتن المان های سوراخ وسط، کشش معکوس، برگردان سوراخ وسط و برگردان لبه خار جی در محیط نرم افزاری مدل گردیده و در هر مرحله توزیع تنش های حاصل از شکل دهی و در نهایت توزیع تنش پسماند در قطعه محصول در جهات محیطی، شعاعی و نیز در جهت ضخامت بلانک با استفاده از روشهای اجزاء محدود بدست آورده شده است. از آنجایی که در تست های خستگی، ای جاد و رشد ترک در راستای سطح مقطع پیچ بر روی کاسه رینگ مشاهده گردیده است، در این تحلیل نیز توزیع تنشهای پسماند، در این سطح مقطع بدست آورده شده است.