سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مرتضی کلانتری –
داود کمندلوئی –
علی قاسمی –
علیرضا اسماعیلی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک- گروه خودروسازی سایپا

چکیده:

با توجه به تعهدات شرکت های خودروساز مبنی بر افزایش سهم تولید خودروهای گازسوز، تحقیق در زمینه موتورهای دوسوخته مورد توجه مراکز تحقیق و توسعه در شرکت های خودروساز قرار گرفته است. در این راستا، شرکت سایپا با ایجاد تغییراتی، خودروی پراید را به عنوان اصلی ترین محصول این شرکت به گونه ای توسعه داده است که قابلیت استفاده از گازطبیعی را به صورت دوسوخته داشته باشد. با توجه به افت توان ذاتی ناشی از استفاده از گاز طبیعی، بهینه سازی اجزاء و افزایش توان در حالت استفاده از گاز طبیعی مورد بسیار حایزاهمیت است. در این پژوهش، میکسر گاز به عنوان یکی از اجزایی که می تواند بر پارامترهایی از قبیل راندمان حجمی، اختلاط سوخت با هوا و نهایتاً توان موتور تأثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در حال حاضر در
پرایدهای دوسوخته تولید شده در شرکت سایپا، دو نمونه میکسر با هندسه های متفاوت برای اختلاط گاز طبیعی با هوا مورد استفاده قرار می گیرد. برای مقایسه این دو نمونه میکسر، مد لسازی عددی جامعی که بتواند شرایط کاری واقعی موتور پراید، ابعاد و مشخصات را در نظر بگیرد، انجام شد. در این پژوهش به منظور شبیه سازی جریان در میکسر، از نرم افزار فلوئنت استفاده شده است.