سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

آرش آلوش – MBA دانشگاه علوم و فنون مازندران

چکیده:

مفهوم کنونی شرکتهای مجازی همراه با مفهوم شبکه شرکتها می باشد. شبکه شرکتها یک توافق همکاری میان شرکتها برای بهره برداری از فرصتهای تجای موجود در بهم پیوستن شرکتها به صورت شرکت مجازی می باشد. هدف اصلی شبکه شرکتها فراهم نمودن چرخه حیات شرکتهای مجازی و محصولات تولید شده به وسیله آنها، و مدیریت این چرخه حیات می باشد.
شرکت مجازی از ترکیب توانایی ها و قابلیتهای اصلی مختلف موجود در شبکه شکل می یرد. شرکت مجازی دارای مشحصاتی از قبیل: فرامرزی بودن، پراکندگی جغرافیایی، مشارکت کنندگان متغیر، برابری شرکا، استفاده از ICT و غیره می باشد. این شرکتها همانند هر محصول دیگری دارای چرخه حیات میباشند. این چرخه حیات معماری مرجع شرکت مجازی را شکل می دهند. از تفسیر روند ارتباط درونی و ترتیب وقوع مراحل دوره های حیات در معماری مرجع شرکت مجازی تاریخ حیات شرکت مجازی شکل می گیرد.
هر شرکت مجازی می تواند در تاریخ حیات خود مسیرهای مختلف بسیاری را طی نماید. روش شناسی شرکت مجازی فهرستی از فعالیتهای کلیدی را که برای حرکت هدفمند و کارایی شرکتهای مجازی استفاده می شوند، ارایه میکند.