سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

کامروز کلامی – سرممیز سیستمهای مدیریت کیفیت، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی

چکیده:

امروزه و در آغاز هزاره سوم میلادی، کیفیت ، عنصر لاینفک زندگی بشر بوده و رعایت اصول و موازین کیفی در ارائه خدمات امری اجتناب ناپذیر می باشد.
این نوشتار سعی ندارد که همانند نوشتارهای عمومی به تاریخچه و روند رویه رشد نظام های کنترل کیفیت پرداخته و از فوائد به کارگیری و مضرات عدم رعایت کیفیت بحث نماید، چرا که تمامی دست اندرکاران وصاحب نظران امر و حتی افرادی که اندک مطالعه ای در خصوص کیفیت نداشته باشند با تمامی این موارد اشنایی کامل دارند.
لیکن انچه که در این مقاله مطرح می گردد، عوامل وپارامترهای موثر موجود در زمینه استقرار نظام های کیفی در سیستم های کشورمان می باشد که اغلب مدیران و کارشناسان سیستم های کیفی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولت، با آن دست به گریبان می باشند و فی الواقع این نوشتار سعی دارد تا با طرح واقعیت های موج در سازمان ها و توجه به شرایط اجتماعی و پیشینه تاریخی کشور، به بررسی علل برخی ناکامی ها در استقرار نظام های کیفی پرداخته و معضلات موجود را ریشه یابی نماید.
محور اصلی مباحث این نوشتار، استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به عنوان شناخته شده ترین الگوی نظام های کیفی در کشورمان می باشد که البتهش اید بتوان در خصوص سایر الگوها نیز مسائل مطروح در این مقاله را تعمیم داد.
آخرین ویرایش این استاندارد بر سه اصل کل استوار گردیده که عبارتند از :
– تمرکز بر خواسته های مشتریان
– دیدگاه فرایندگرا
– بهبود مستمر