سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

نرجس ناصربخت – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، د
غلامعلی منتظر – استادیار مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت

چکیده:

دهه ۱۹۹۰ میلادی ، دوران از بین رفتن شرایط انحصاری در بسیاری از نقاط دنیا بود. گرچه بازار ایران هنوز مملو از بازارهای انحصاری است اما از بین رفتن شرایط انحصاری، بتدریج در صنایع و بازارهای داخلی کشور نیز در حال وقوع است. صنایعی مانند عرضه خدمات تلفن هممراه، که تا چند سال قبلدر تملک انحصارهای دولتی بود به سوی بازارهای شبه انحصاری حرکت می کند. خصوصی سازی، آزادسازی واردات و گسترش رقابت نیز، خواسته یا ناخواسته درحال گسترشدر بازارهای ایران است. با افزایش قدرت مذاکره و چانه زنی مشتریان نیز افزایش یافته است. در فضای رقابتی، بندرت امکان دارد سازمانی وجود داشته باشد که بتواند مشتریان خود را گروگان گیرد.