سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

فاطمه علیمردانی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات

چکیده:

گرایش کشورهای مختلف جهان به جذب دانش فنی و نوآوری به جای تهیه کالاهای ساخته شده سبب رونق و شکوفایی صدور خدمات فنی و مهندسی شده و از ارکان توسعه صنعتی محسوب می شود . از این رو، همکاری و تعامل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با مراکز خدمات فنی و مهندسی فرصت مناسبی برای بهره وری از دست آوردهای علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و استفاده از تخصص شمار عظیم مهندسان و فارغ التحصیلان کشور است، ضمن آن که موجبات توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی را فراهم می سازد که نتایج آن رونق اقتصادی ملی، ارزآوری، اشتغال زایی و رهایی از اقتصاد تک محصولی است . در این مقاله، با اشاره به پیشینه فعالیت های مراکز خدمات فنی و مهندسی کشور و نفوذ آنها در بازارهای جهانی، ضرورت توسعه این خدمات و مزیت های نسبی ایران در این باره بررسی می شود . افزون بر این، موانع و تنگناهای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران و راه های رفع آن بررسی و به نقش مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در حمایت و همکاری از این واحدها و توسعه خدمات آنها و نیز چگونگی پشتیبانی مراکز خدمات فنی و مهندسی از دست آوردهای مراکز علمی پرداخته می شود .