سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین همایش ملی ایمنی در بنادر

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

علی اکبر جعفری – کارشناس مسوول مرکز ایمنی وبهداشت کار اداره کل بنادر و کشتیرانی استان سیستان و بلوچستان

چکیده:

بر اساس بررسی های به عمل آمده بر روی حوادث ، وقوع بیش از ۹۰ % حوادث به طور مستقیم یا غیر مستقیم به عامل انسانی مربوط بوده و خطاهای انسانی مهمترین علت بروز حوادث بشما ر می آید اما خطاهای فرایندی هم ازدرجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .تخلیه و بارگیری و جابجایی کالا روی کشتی و اسکله ها در بنادر بسته به نوع بسته بندی کالا ،روش های متفاتی دارد به گونه ای که برای هر روشی تجهیزات بخصوصی با تعداد نیروی انسانی متفاوت بکار گرفته می شود . بدون شک دستیابی به ضریب ایمنی قابل قبول در مورد تجهیزات و تاسیسات بندری و تخلیه و بارگیری و همچنین ارتقاء سطح ایمنی در چگونگی انجام عملیات توسط نیروی انسانی منجر به کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ، با لا بردن ایمنی جان افراد شاغل ، کاهش زمان تخلیه و بارگیری، حذف و یا کاهش استهلاک و ضایعات تخلیه و بارگیری کالا ، افزایش بهره وری ، ا فزایش کیفیت ارایه خدمات و در نهای ت رونق بیشتر ترانشیب و ترانزیت کالا خواهد شد.در این بررسی که در محلهای تخلیه و بارگیری بندر چابهارانجام شده سعی گردیده است برای شناسایی ریس ک ها و خطرات موجود در محی ط های عملیاتی تخلیه و بارگیری پس از بررسی کلیه وظایف شغلی افراد و نیز فرایند انجام عملیات ، با روش Failure Mode Effective Analysis ) FMEA) در انطباق با سیستم استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت کار (OHSAS18001) کلیه حالت های پتانسیل خطاهای انسانی و فرایندی ، با هدف پیشگیری از حوادث و کاهش ضایعات و آلودگی زیست محیطی توصیف و پیامد های ناشی از خطا بر روی سیستم عملیات تخلیه و بارگیری تعریف گردد