سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی RFID

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

همت مراد قلندری – مهندس صنایع و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، مدیر طرح و توسعه مر

چکیده:

داده ها و اطلاعاتی که در جریان عملیات و فعالیتهای مربوط به کالا به کار گرفته می شوند نقش بسیار مهمی دارند. در انجام تمام معاملات و دست به دست شدنهای کالاها، اطلاعات مربوط به آنها، توسط ذینفعان مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد. در یک بازار گسترده، اقلام کالا با تنوع بسیار زیاد توسط عرضه کنندگان متعدد وارد چرخه گردش و فروش شده و در مبادی و نقاط فروش تفکیک و شناسایی منحصر به فرد آنها اهمیت می یابد. ساز و کار های مربوط به یونیک سازی هر قلم کالای عرضه شده توسط یک تامین کننده به گونه ای است که در سراسر جهان، هر کالا، فقط یک کد یا شماره دریافت می کند و هیچگونه تداخل و همپوشانی بین شماره ها بروز نمی نماید. اما در نقطه فروش کالاها مسئله دیگری هم وجود دارد و آن افزایش سرعت و دقت خواندن کدهای یونیک ثبت شده بر روی کالاهاست. نمادهای قابل خواندن توسط انسان به وسیله ماشین فهمیده نمی شود. برای آنکه یک داده یا اطلاعات مانند کد ۶۲۶۵۰۰۰۰۸۵۱توسط ماشین قابل خواندن باشد باید آن را به صورت نماد مناسب تبدیل کرد. در ۳۰ سال گذشته این نمادها همان بارکد یا خط‌نماد بوده است. از سال ۲۰۰۰ استفاده از نمادهایی که ماشین آن را بخواند و بر اساس فرکانسها و امواج رادیویی شناسایی صورت پذیرد در حال شکل گیری است. این فناوری جدیدRFID است وامکانات و قابلیتهای بیشتری نسبت به بارکد دارد. در این مقاله، سابقه تاریخی موضوع و ساختار کد یونیک جهانی که بر روی حامل داده یا تگ RFID می نشیند به اختصار معرفی شده است.