سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

آرش رحیمی مهر – کارشناس گروه صنایع دریایی سازمان صنایع دفاع

چکیده:

مسافرت و حمل و نقل دریایی علاوه بر جذبهخاص خود به دلیل مقرون به صرفه بودن و ایمنی بیشتر نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
با نگاهی به تعداد شهرهای ساحلی در شمال و جنوب کشور و طول سواحل کشور که چیزی در حدود ۳۰۰۰ کیلومتر می باشد و با در نظر گرفتن ظرفیت حمل و نقل مسافر لزوم رشد و گسترش ناوگان مسافربری کشور مشخص می شود.
در ایران مدیریت سیستم حمل و نقل دریائی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می باشد که این شرکت با دو شرکت دیگر کلیه ناوگان حمل و نقل را پوشش می دهد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران: کار حمل و نقل دریائی را برای خارج از حوزه دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس بر عهده دارد.
کشتیرانی دریای خزر: کار حمل و نقل دریایی را در دریای خزر بر عهده دارد.
کشتیرانی والفجر ۸: کار حمل و نقل دریایی را درحوزه دریای عمان و خلیج فارس بر عهده دارد.
در حال حاضر ناوگان مسافربری دریائی کشور در شمال غیر فعال می باشد، البته کشتیرانی دریای خزر قبلا با یک کشتی بنام میرزا کوچک خان در این زمینه فعالیت داشت که اکنون این کشتی نیز فعالیت نمی کند.