سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: همایش ملی مناسب سازی محیط شهری

تعداد صفحات: ۰

نویسنده(ها):

فهیمه یزدان پناه – عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، بخش مهندسی کامپیوتر
محمد علائی – عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، بخش مهندسی کامپیوتر

چکیده:

برای بسیاری از جانبازان و معلولین، به دلیل مشکلات حرکتی، انجام فعالیت های اجتماعی و دریافت خدمات شهری، به عنوان مثال، انجا م روندهای اداری گوناگون در سازمان های دولتی و خصوصی مختلف یا شرکت در کلاس های آموزشی، با دشواری های خاصی همراه می باشد.
هدف از این مقاله، ساماندهی ارائه خدمات شهری و سازمان های مختلف به صورت راه دور و از طریق شبکه می باشد تا شرایط به نحوی فراهم شود که جانبازان و معلولین بتوانند با کمترین حجابه جایی در شهر، خدمات مطلو را با کیفیت قابل قبول و سرعت بالا دریافت کند. اطلاع رسانی دقیق و سریع، سهولت در گردش امور، تسریع عملیات مورد نظر مراجعین، پایبندی به قوانین و رفتار مناسب با مراجعیت و انعطاف پذیری در اجرای مقررات، از پارامترهای نظام خدماتی مطلوب در شهرداری الکترونیکی می باشد.
شهرداری الکترونیکی، آن شهرداری است که بتواند خدماتش را در قالب فرایندهای الکترونیکی و اینترنتی از طریق شبکه های کامپیوتری، مخابرات و کارتهای اعتباری ارائه دهد. به گونه ای که خدمات به شیوه ای کارا، دقیق و سریع به جامعه (خصوصات معلولین و جانبازان) ارائه گردد. در واقع، شهرداری الکترونیک مفهوم عمومی کلیه فرایندهای مرتبط با ساختار اداری سازمان های دولتی و خصوصی در تعاملات آنها با مخاطبین است.
سخت افزار و نرم افزار مناسب، مدیریت نوین و کارآمد و سرمایه گذاری اقتصادی، بنیان های شهرداری الکترونیکی را تشکیل می دهد و این ، موجب صرفه جویی در هزینه ها، سرعت عمل و ارنباطات و اطلاع رسا نی شفاف می گردد. فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات ، به عنوان ابزارهایی قدرتمند، نقش حائز اهمیتی در پیاده سازی یک سیستم شهرداری الکترونیک ایفا می کنند. ارائه خدمات، عموما از طریق سیستم های مبتنی بر وب به صورت ارتباط دو طرفه و زنده صورت می گیرد. برای دستیابی به نتیجه بهتر در کاربرد های خاص، از ابزارهای چند رسانه ای برای برقراری ارتباط با محیط برنامه، مانند متن، صحبت و حتی سوی نگاه می توان استفاده کرد.