سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: همایش بین المللی شهرهای جدید

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

هوشنگ اعتضاد –

چکیده:

[توضیح: مقالات این کنفرانس فقط به صورت چکیده در مجموعه سیویلیکا نمایش شده است] از سال ۱۹۵۷ که وارد فرانسه شدن تا کنون، در این کشور اقامت دارم، در سال ۱۹۶۰ در کنکور معماری مدرسه ی هنرهای زیبای پاریس، در آتلیه نی یر مان لا هال پذیرفته شدم . بعد از این که یک دوره ی کوتاه را در آتلیه زاوارونی گذراندیم به همراه چندتن از دوستانی که از این مدرسه ناراضی بودند، آتلیه ی ژرژ کاندالیس راتاسیس کردیم . دیپلم معماری خود را در سال ۱۹۶۷ دریافت کردم و همزمان تحصیلاتم را در رشته شهر سازی در آتلیه ی تونی گارنیه، در موسسه ی شهر سازی پاریس و مدرسه پون ا شوسه ی پاریس ادامه داده و دیپلم هر دو رشته را دریافت نمودم . …. دو سال در وزارت تدارک و مسکن د ر… در سرویس فنی مرکزی آمایش و شهر سازی بودم . جدا از مدرسه ی پون ا شوسه، عهده دار آماده سازی دروسی برای دانشجویان رشته ی آمایش شهری و ارضی بودم . از همین جا بود که اولین برنامه ریزی ها و مطالعات شهرهای جدید منطقه ی پاریس را آغاز کردیم. در سال ۱۹۷۱ از وزارت مسکن و تدارکات استعفا دادم تا بتوانم آژانس چند رشته ای فضا را تاسیس نمایم ( شهر سازی، معماری، مناظر، طراحی ) و همکاری خود را با شهر جدید سن کنتال ایولین دنبال کردیم . وزارت فرهنگ و آموزش عالی در ایران در سال ۱۹۷۳ به دیپلم های فرانسوی ما مدرکی معادل دکترای شهر سازی و معماری اختصاص داد . مطالبی که در این سمینار مطرح خواهند شد عبارتند از : اگر خوب متوجه شده باشم، هدف شما از این سمینار این است که به شهر سازان و معماران جهان سوماجازه بدهید که از یک سو تجربیات خود را به سایر شرکت کنندگان حاضر در سمینار و همکارانشان نشان دهند و از سوی دیگربرگزار کنندگان این برنام بتوانند آن را تالیف نموده و قسمتی از این تجربیات مفید شهرهای جدید ایران را عنوان کنند . پیشنهاد می کنم که بررسی از فعالیت های ما در طی ۴۰ سال اخیر در فرانسه در سطح شهرهای جدید منطقه ی لیل دو فرانس داشته باشید . طرحی که به دنبال این مطالعه ارائه می دهم، ۴ فصل خواهد داشت که به صور ذیل می باشند : فصل اول : قدرت مردم در فرانسه چه اهدافی را برای شهرهای جدید تعیین کرد ؟ ۱- اهداف سیاسی ۲ – اهداف اقتصادی ۳ – اهداف محیطی و اجتماعی فصل دوم : سپس من سعی خواهم کرد بررسی جامعی داشته باشم تا ببینید که آیا اهداف ابتدایی معین در شماره های ۱ و ۲ و ۳ را داریم یا خیر . فصل سوم : و آیا این اهداف، زیانبار نبودند و در غیر این صورت، دلایل این مضرات چه بوده است ؟ ۱ – تعریف نامناسب برنامه ی اولیه، توضیحی و توصیفی. ۲ – فقدان مسائل مالی، قانونی، زیر ساخت ها، تدارکات و تجهیزات گوناگون، …. ۳ – عدم درخواست بازار محلی و منطقه ای ۴ – رقابل بخش خصوصی فصل چهارم : امروز چه درس هایی از موفقیت ها و شکس هایمان گرفته ایم ؟ پر واضح است که بیان ۴۰ سال تجربه ی شهرهای جدیدمنطقه ی لیل دو فرانس در چند خط نمی گنجد و اینزمان کوتاه نیز به من اجازه نمی دهد که به شرح و توضیحی عمیق ومفصل بپردازم . به نظرم می رسد که این معرفی اجمالی، به تصمیم گیرندگان ایرانی این اجازه را خواهد داد که استفاده ی بهتری ببرند و اهمیت مسائل سیاسی، اقتصادی و قانونی را برای یک برنامه ی شهر جدید از ابتدا در نظر بگیرند. یک شهر چدیدقبل از هر چیز تصمیمی سیاسی است که مشکلات مربوط به خالی از سکنه کردن شهرها را مقابل رو قرار می دهد و این همان چیزی است که ما به آن سیاست جذب جمعیت می گوییم . ۱ – مردم ( در برنامه ریزی، اصول و جرا ) ۲ – مسائل مالی عمومی و خصوصی ( دسترسی به زمینه ها هزینه های وابسته به تجهیز و زیر بناها)، آمایش و فروش زمین ها و غیره . ۳ – قانونگذرای (قوانین و قاعده ای مربوط به شهرسازی و معماری ) . بالاخره به نظر من پیش بینی چیزهای قابل پیش بینی واهی و خطرناک است . ( در خصوص آن چه که موجب دلفریب شدن شهرهای قدیمی است ) . یک شهر بازتاب تاریخ و زندگی و موجوداتی است که در آن می زیسته اند، این یک ضعف است که برنامه ریزی هایمان را به خاطر این که جایی برای اصطلاح نسل امروز نگذاشته، مورد سرزنش قرار دهم . محرک این تحول در شهر، سوداگری ارضی است که ما این مسئله را نمی توانیم و نمی خواهیم در برنامه ریزی هایمان بپذیریم، حتی اگر برای اصل نگهداری تعادل ارضی آن را انتخاب کنیم . به همین دلیل به جای سوداگری ارضی، اجاره دادن طولانی مدت و یا اجاره به شرط تملیک مد نظر قرار می گیرد که لندن نمونه ای از این مثال است . امیدوارمکه این بار نامه ی من گم نشده باشد، در انتظار شنیدن پاسخی از شما، همکار گرامی، خواهشمندم احترامات فائقه ی مرا پذیرا باشید .