سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سعیدرضا اله کرم – دانشیار دانشکده مهندسی مواد و متالورزی، پردیس دانشکده فنی، دانشگاه
مینوش خداداد – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرم
مسعود سعادت طلب – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرم
علیرضا معینی – کارشناس واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه کرمان

چکیده:

شکست ناگهانی قطعات مهندسی در حین کار یکی از مهم ترین مشکلات مطرح در صنایع می باشد. بررسی مکانیزم شکست قطعات مهندسی جهت ارائه راهکار مناسب ضروری می باشد. یکی از دلایل شکست محل اتصال قطعات مهندسی تحت تنش سیکلی، خستگی فرسایشی است. در این مطالعه مکانیزم شکست نمونه های تهیه شده از صفحات جانبی سرندهای ارتعاشی واحد تغلیظ مجتمع مس سرچشمه مورد بررسی قرار گرفته است. جهت تعیین نوع و مکانیزم شکست، آنالیز شکست نگاری توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی انجام شد. همچنین برای بررسی ریز ساختار این صفحات، نمونه هایی از این فولاد متالوگرافی شدند. در بررسی های شکست نگاری چشمی مشاهده می شود که ترک ها از سوراخ پیچ های اتصال شافت به صفحات جانبی آغاز و در جهت شعاعی با طول های مختلف انتشار می یابند. علت ایجاد ترک ها در سوراخ ها تخریب لایه اکسیدی ناشی از خوردگی فرسایشی در سطح داخلی سوراخ ها می باشد