سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

بابک عباسی – دانشجوی دکترای مهندسی صنایع- دانشگاه صنعتی شریف
محمد تقی عیسایی – استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
مهرداد قطبی – کارشناس مهندسی صنایع- برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها

چکیده:

یکی از مشکلات بزرگ صنعت حمل و نقل جاده ای بار کشور، تردد وسایل نقلیه بدون بار در سطح جاده های کشور جهت یافتن بار مناسب می باشد که این موضوع باعث تحمیل خسارت های فراوانی از جمله گرانی هزینه های حمل، اتلاف سوخت یارانه ای، آلودگی محیط زیست، استهلاک وسیله نقلیه، استهلاک زیر ساختها و کاهش ایمنی تردد در جاده ها به ذینفعان شده است. مدل های تخصیص بهینه بار در مباحث تحقیق در عملیات از دهه های پیش توسعه یافته است اما به دلیل عدم وجود زیر ساخت های مناسب جمع آوری بلا درنگ اطلاعات، کاربرد آنها در ابعاد بزرگ امکان پذیر نبوده است در حالیکه با توسعه فناوری اطلاعات امروزه تلفیق ایم مدل ها با فناوری اطلاعات به عنوان راهکار مناسب تخصیص بار در حمل و نقل کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است.