سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

Wilhelm Wick – استاد دانشگاه صنعتی Essen در زمینه طراحی و توسعه، تدارکات و ایجاد تاسیسات ص

چکیده:

بین المللی و جهانی شدن تجارت و همگون شدن قوانین در اروپا، تمامی سازمان ها را به سمتی سوقداده است که به ساختار سازمانی، کنترل عملیاتی و تضمین کیفیت خود نگاهی دوباره بیاندازند. دیدگاه مدیریت کیفیت جامع (TQM) توام با فلسفه های جدید در مقوله ایمنی و محیط زیست بیش از پیش کلید موفقیت تجاری سازمان ها تبدیل شده اند.
امروزه دیدگاه کنترل کیفی محصولات جای خود را به دیدگاه فرایندگرا برای تضمین کیفیت با توجه به کنترل های مالی داده است. نتیجتا اندازه گیری ها و سیستم های پایش کیفی جامع فرایندها، جایگین آزمون و ارزیابی محصول نهایی شده است. « از این رو است» که درصدور گواهینامه های مرتبط، با کیفیت اجرای فرایند تولید توجه بیشتری می گردد تا صرفا با کیفیت محصول.
به علاوه تکنولوژی اطلاعات ، محصول جدیدی را راهی بازار نموده است. تجارت سریعتر می شود و تجارت جهانی یا به عبارتی فعالیت های تجاری با ارتباطات بین المللی به صوررت یک قاعده درامده و هیچ استثنایی را نمی شناسد.
در این بازار رقابتی، مشتری در مرکز توجه تولید کنندگان محصولات وخدمات است. برای برآورده ساختن الزامات مشتری و همینطور همزمان با آن الزامات سرمایه گذاران که انتظار حداکثر سوددهی را از شرکت دارند، سازمان ها باید برخی موارد کلیدی را در ساختارش بهبود دهد:
نتیجه گرایی
تمرکز بر مشتری
مدیریت فرایندها و واقع گرایی
گسترش مشارکت
مشارکت و رشد صلاحیت همکاران
آموزش مستمر ایده های جدید و بهبود مستمر
راهبری و وفادار ماندن نسبت به هدف