سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۲۹

نویسنده(ها):

راضیه ندافی – کارشناس ترویج و آموزش کشاورزی

چکیده:

در گذشته به ندرت فکر می شد که ممکن است بتوان افراد را متفکر و خلاق بارآورد. اعتقاد همگانی درباره ماهیت تفکراین بود که این مشخصات کیفیاتی ذاتی و موروثی هستند که ب ههیچ وجه امکان کنترل و دخل و تصرف درآنها وجود ندارد ؛ اما نتایج تحقیقات نشان داد که تفکر، حل مشکل و خلاقیت پدیده های متافیزیکی نیستند، بلکه تفکر یک واقعیت و پدیده ای طبیعی است که تمام قوانین و نظامها و اصول حاکم بر رفتار انسان در آن نیز صادق است .تفکررفتاری یادگرفتنی است و بنابراین می توان افراد را با فراهم کردن شرایط قابل کنترل ، متفکر و خلاق بارآورد. تفکرانتقادی و خلاق برپایه اطلاعات به تقسیم بندی ، تجزیه و تحلیل و کاربرد اطلاعات می پردازد و برهمین اساس با کشف قوانین علمی و ارائه نظریه های جدید به روند تولید علم شدت می بخشد؛بنابراین هدف اصلی تعلیم و تربی ت امروزه باید تربیت انسان های متفکر وخلاق باشد و امروزه کارشناسان وپژوهشگران اتفاق نظردارند که تفکرانتقادی و خلاق ن ه تنها باید یکی از اهداف تعلیم و تربیت باشد بلکه باید بخش لاینفک آموزش در هر مقطعی باشد. بنابراین آنچ هاکنون ضرورت دارد،ترویج و آموزش تفکر انتقادی و خلاق در جامعه است؛ اما در توسعه هر نوع آموزشی موانع و مشکلاتی نیز وجود دارد که باید شناخته شوند و در حل آنها اقدام موثری صورت گیرد. نگارنده بر آن است تا ضرورت ترویج تفکر انتقادی و خلاق را در آموزش و تعلیم و تربیت جامعه به سرعت در حال پیشرفت امروز بررسی کرد وبااستفاده از دیدگا هها و نظرات پژوهشگران و صاحبنظران در این زمینه به ارائه نکاتی در باب ضرورت ترویج تفکر انتقادی و خلاق بپردازد