سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: همایش بین المللی شهرهای جدید

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

محمود صرافین –

چکیده:

[توضیح: مقالات این کنفرانس فقط به صورت چکیده در مجموعه سیویلیکا نمایش شده است] احداث آرمانشهر در برهه تاریخ یکی از آرزوهای دیرینه مدیران، متخصصان و محققان و پژوهشگران و کارشناسان بوده است . در این راستا نام آورانی چون افلاطون و ابن خلدون آرمانشهری با نام مدینه فاضله، ابونصر فارابی آرمانشهری با نام مدینه کامله، اگوستین قدیس آرمانشهری با نام شهر خدا، توماس مور آرمانشهری با نام شهر آفتاب و آرمانشهر زان ایزوله استاد کالژ دوفرانس با نام مدینه سالمه و نهایتا، آرمانشهر اندیشمند بزرگ ایرانی، نظامی گنجوی را با نام شهر نیکان یا شهر خوبان در تاریخ به ثبت رسانده اند . اما اگر در این روز و روزگار، احدی تصمیم به تعریف آرمانشهری داشته باشد، واقعا می تواند با همان خصایص و تعاریف آرمانشهر های درگذر تاریخ آن بزرگان اقدام به طرح نماید ؟ به قطع یقین پاسخ خیر است ؟ زیرا از آغاز قرن بیستم و ادامه آن در قرن بیست و یکم، نیازهای جدیدی برای اسکان در آرمانشهر بوجود آمده است که شاید در آن روز و روزگاران برای آن بزرگان کاملا به دور از ذهن و تصور بوده است . ولی امروزه اصل اولیه سلامت شاخص اساسی و مهم سکونت در امر شهر نشینی بهشمار می آید که این شاخص مهم چیزی نیست جز هوای پاک و امکان آمد و شد امن، سریع و روان در امنیت کامل برای خرد کلان . اما همه می دانیم که متاسفانه این مهم امروزه تبدیل به گره کور و پیچیده ای شده است که کلیه دست اندکاران و دولتمردان و مسئولین مدیریت شهری را به خود مشغول نموده بگونه ای که هر کس در وسع و توان مدیریتی، علمی و مسئولیتی خود در صدد گشودن آن و ارائه راه حل قابل قبول برای این معضل بزرگ کشور است . از این رو و از آنجائیکه یکی از راه حل های تجربه شده و به تائید رسیده جهانی، احداث و بهره گیری از سیستم های انبوه بر ریلی آنهم با سیستم ناقله برقی برشمرده می شود، سعی شده است در این مقاله با طرح سیستم های ریلی و برقی و تجزیه و تحلیل موارد و نکات مثبت ان و مزیت های فنی، اجتماعی، اقتصادی، و زیست محیطی این سیستم سبز، گامی موثر در نگرش بهتر در ایجاد ارتباطات حمل و نقل و ترافیک در شهرهای جدید موجود و در دست احداث کشور برداشته شود .