مقاله طبيعتگرايي در نقاشي هاي چين و ايران (دوران سونگ، يوآن و مغولان ايلخاني) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار – تابستان ۱۳۸۹ در مطالعات هنر اسلامي از صفحه ۷ تا ۳۲ منتشر شده است.
نام: طبيعتگرايي در نقاشي هاي چين و ايران (دوران سونگ، يوآن و مغولان ايلخاني)
این مقاله دارای ۲۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله عناصر طبيعي
مقاله نقاشي
مقاله مغولان ايلخاني
مقاله دوران سونگ و يوآن
مقاله مضامين و زيبايي نقوش

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: مظاهري مهرانگيز
جناب آقای / سرکار خانم: قاضي زاده خشايار
جناب آقای / سرکار خانم: احمدي فر علي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
دو فرهنگ و تمدن چين و ايران از ساليان پيش در قاره پهناور آسيا خودنمايي مي كردند. شايد به دليل فاصله مكاني اين دو قدرت بزرگ بود كه در طول تاريخ دو امپراتوري چين و ايران هرگز در مقابل هم نايستادند. اما اين دو قدرت عظيم آسيايي، همواره با يكديگر ارتباطاتي داشتند كه اين ارتباطات خواه بازرگاني و خواه فرهنگي، تاثيراتي بر فرهنگ مقابل داشته است.هم ايرانيان و هم چينيان به خاطر وفاداري به سنت ها، عناصر فرهنگي وارداتي را به نوعي با فرهنگ و سنت خود همرنگ و هم سو مي كردند.ايرانيان انعطاف خاصي نسبت به پذيرش هنر و فرهنگ جديد از خود نشان مي دهند؛ ابتدا با آن عجين شده و سپس به تدريج استعداد و خلاقيت خاص خود را از لابلاي اين مراودات فرهنگي جلوه گر مي سازند.
يكي از جنبه هاي تاثيرگذار خارجي بر هنر ايران، هنر چين است كه در بستر يكي از قديمي ترين تمدن هاي بشري شكل گرفته است. با حمله مغول ها به ايران در سده ي سيزدهم تا هفتم و با رويكار آمدن ايلخانان، پس از سپري شدن ناآرامي ها و آشوب ها، ارتباطات بين دو كشور ايران و چين، به عصر طلايي خود رسيد؛ چرا كه هر دو كشور مورد حمله يك مهاجم خارجي قرار گرفته و تحت حكومت واحد مغول اداره شدند.حاكمان مغول (خاندان سونگ و يوآن) كه به طور جدي تحت تاثير فرهنگ و هنر غني چين قرار گرفته بودند، از طريق ارتباطات سياسي، تجاري و بعدها فرهنگي، اين علاقه ي خود را به هم پيمان خويش در ايران نيز تسري بخشيده و مقدمات تاثير متقابل هنر ايران و چين در زمينه هاي مختلف هنري و از جمله نقاشي، فراهم كردند.
سوالات:
۱-آيا عناصر تشكيل دهنده نگاره هاي چيني در نقاشي هاي ايراني دوره ايلخاني نيز تاثير گذارده است؟
۲-چه تفاوت ها و شباهت هايي در خصوص انعكاس طبيعت در نقاشي هاي چيني و ايراني وجود دارد؟
اهداف:
۱-بررسي نمادين طبيعت گرايي در نقاشي هاي دوران سونگ، يوآن و ايلخانان ايراني
۲-بررسي عناصر مشترك تشكيل دهنده نگاره هاي چيني و ايراني