مقاله طراحي سيستم هوشمند ترکيبي رتبه بندي اعتباري مشتريان بانک ها با استفاده از مدل هاي استدلالي فازي ترکيبي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در پژوهشنامه بازرگاني از صفحه ۱۵۹ تا ۲۰۱ منتشر شده است.
نام: طراحي سيستم هوشمند ترکيبي رتبه بندي اعتباري مشتريان بانک ها با استفاده از مدل هاي استدلالي فازي ترکيبي
این مقاله دارای ۴۳ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سيستم هوشمند هيبريدي
مقاله شبکه عصبي
مقاله سيستم خبره
مقاله شبكه عصبي
مقاله فازي
مقاله رتبه بندي اعتباري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رجب زاده قطري علي
جناب آقای / سرکار خانم: ميرزايي آرش بهرام
جناب آقای / سرکار خانم: احمدي پرويز

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف اصلي تمام بانك هاي تجاري جمع آوري پس اندازهاي افراد حقيقي و حقوقي و تخصيص آن ها به صورت تسهيلات به شركت هاي صنعتي، خدماتي و توليدي است. عدم بازپرداخت تسهيلات از جانب اين مشتريان، بانك ها را دچار مشكلات عديده اي از جمله ناتواني در بازپرداخت وام هاي بانك مركزي، بيشتر شدن مقدار تسهيلات از مقدار باز پرداختي هاي مشتريان و عدم توانايي اعطاي تسهيلات مي كند. اهميت اعطاي تسهيلات در صنعت بانکداري کشور و نقش خطير آن در رشد اقتصادي و افزايش اشتغال منجر به توسعه چندين مدل گوناگون براي ارزيابي اعتباري مشتريان متقاضي اين تسهيلات شده است. اما بسياري از اين مدل ها، مدل هاي کلاسيک هستند و توانايي ارزيابي اعتباري مشتريان را بطور کامل و بهينه ندارند؛ بنايراين زمينه ورود مدل هاي هوش مصنوعي به اين حوزه مهيا گرديده است. در اين پژوهش سعي گرديد. تا پس از تهيه مدل مناسب رتبه بندي اعتباري مشتريان و جمع آوري دانش خبرگان با استفاده از مدل استدلالي تركيبي و مدل تركيبي فازي به طراحي سيستم هوشمند هيبريدي رتبه بندي اعتباري مشتريان پرداخته شود. سيستم خبره به عنوان ماژول سمبوليك و شبكه عصبي و سيستم هاي عصبي فازي به عنوان ماژول غير سمبوليك، اجزاي اين سيستم هيبريدي را تشكيل مي دهند. چنين مدلي قابليت استدلال و تشريح سيستم خبره و قابليت يادگيري و تطبيق پذيري شبكه عصبي را به صورت توامان به همراه دارد. نتايج سيستم هيبريدي و هيبري فازي سيستم که با نتايج سيستم خبره مقايسه گرديد، حاکي از دقت و قدرت بالاي سيستم هوشمند هيبريدي نسبت به سيستم خبره در رتبه بندي اعتباري مشتريان است.