سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

علی رضا ریسمانچی – کارشناس ارشد موتور، شرکت صنایع هواپیمایی ایران، تهران

چکیده:

جهت تامین شرایط مطلوب در تست موتورهای توربین گاز در شرایط زمینی و آزمایشگاهی نیاز به قطعه بلموس (ورودی زنگوله ای شکل) می‌باشد. این ورودی حداقل افت فشار هوا در ورود به موتور با بیشترین مساحت مؤثر و جریان کاملا یکنواخت با بهترین ضریب تخلیه را در ورودی موتور تامین می‌کند. بلموس همچنین فضای مناسب جهت اخذ پارامترهای ورودی جریان جهت تحلیلهای عملکردی توربین گاز را فراهم می‌کند و شامل یک قسمت دارای انحنای حلقوی در ابتدا (عموما از مواد فایبر گلاس) و یک قسمت پوسته مسطح استوانه‌ای در ادامه آن می‌باشد. قسمت دارای انحنا در ورودی با فر ض جریان مکشی در خروجی و حداقل افت فشار در خروجی پوسته مسطح استوانه‌ای و حداکثر مساحت مؤثر، به چند روش طراحی می‌گردد، سپس انحناهای مختلف ورودی، مدل‌سازی و تحلیل می‌شود و از میان طرح‌های موجود، طرحی که در دبی متناظر مورد نیاز بیشترین فشار استاتیک در خروجی را داشته و در نتیجه بهترین ضریب تخلیه را تامین کند، انتخاب می‌شود و نتایج تحلیل‌ها نیز بررسی شده است. در این مرحله محل مناسب جهت اخذ پارامترهای جریان با توجه به نتایج تحلیل تعیین می‌شود. در مرحله بعد نقشه طراحی و ساخت قطعه بلموس با در نظر گرفتن موارد فنی ساخت و مونتاژ تهیه می‌شود. با توجه به بحث حداقل افت در بلموس سطوح داخلی می‌بایست از دقت مناسب ساخت برخوردار باشند. بهمین منظور قالب مورد استفاده برای بخش فایبرگلاس می‌بایست از دقت ساخت مناسب برخوردار باشد. همچنین فلنج مناسب جهت اتصال بخش فایبرگلاس به فلز طراحی می‌شود. در انتها ملاحظات ساخت و تکنولوژی‌های ساختی تدوین شده و پس از آماده‌سازی نهایی نقشه‌های ساخت قطعه بلموس تحت ساخت قرار گرفته است.