سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

مرتضی صارمی راد – کارشناس ارشد هوافضا، سازمان صنایع هوافضا
اکبر مهدیزاده – کارشناس مکانیک، سازمان صنایع هوافضا
رضا فرخی – کارشناس ارشد مکانیک، سازمان صنایع هوافضا
داود رمش – کارشناس ارشد هوافضا، سازمان صنایع هوافضا

چکیده:

سامانه ی پیشران اصلی موشک های ماهواره بر یا سفینه های فضایی، می تواند متشکل از یک تا چند موتور سوخت مایع باشد. البته معمولا در این اجسام پرنده، بین سه تا پنج موتور سوخت مایع، استفاده می شود. این سامانه ی پیشران روی یک خرپای سه بعدی (فضایی) مونتاژ می شود که در اصطلاح رام نامید می شود. با استفاده از رام امکان استقرار کلیه ی موتورها یا محفظه های احتراق در فواصل یکسان از مرکز جرم جسم پرنده به همراه امکان هم محور کردن راستای موتورها با راستای موشک فراهم می شود. هم چنین اجزای موتور مانند توربوپمب، شیرآلات کنترلی، کپسول های گاز فشرده و سایر المان ها، بدون رابطه یا با رابطه مستقیم بر روی خرپای موتور (رام) نصب می شوند. المان های این خرپای سه بعدی از لوله های مستحکم ساخته می شود تا تحت اثر بارهای ارتعاشی، صلبیت خود را حفظ کند. در این پژوهش ضمن تعیین شرایط بحرانی و پارامترهای موثر بر این گونه سازه ها، مجموعه رام یک سامانه پیشران چهار محفظه طراحی و تحلیل نرم افزاری شد و با ساخت و بکارگیری مجموعه ساخته شده، طراحی صحه گذاری شده است.