سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

رضا تقوی – استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مکانیک
یاسر رفیعی – کارشناس ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مکانیک
سیدعبدالحمید بهشتی – کارشناس ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مکانیک

چکیده:

ریک ترکیبی فشار و دمای کیل برای اندازه‌گیری توزیع محیطی و شعاعی دما و فشار کل در جریان‌های گاز داغ پایین دست ردیف پره‌های توربین موتورهای توربین گاز هوایی کاربرد دارد. با توجه به شرایط کاری محفظه‌های احتراق و جریان گاز داغ پشت ردیف پره‌های توربین چنین موتورهایی، ریک مورد نظر به نحوی طراحی و با آلیاژی از نیکل ساخته شده که تحمل دماهای بالای ۱۰۰۰C را دارا ‌باشد. همچنین با توجه به تغییرات نسبتا زیاد زوایای جریان در چنین شرایطی برای اطمینان از نحوه عملکرد ریک از تونل بادی با قابلیت تغییر زاویه، به منظور کالیبراسیون آن استفاده گردیده است.نتایج نشان می‌دهند که این ریک در زوایای جانبی تا ±۱۰ به خوبی قادر است فشار و دمای کل جریان را با خطای کمتر از ۱% اندازه‌گیری نماید.