سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علیرضا ربیعی – کارشناس ارشد مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر – دانشگاه امام حسین (ع)
حسن محمدخانی – کارشناس ارشد آیرودینامیک دانشگاه امام حسین (ع) – مرکز تحقیقات آیرودینا
عبدالعلی حقیری – کارشناس ارشد مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر – دانشگاه امام حسین (ع)

چکیده:

نازل انقباض، یکی از مهمترین بخشهای یک تونل باد است که در این مقاله، علاوه بر ارائة ضمنی روشهای طراحی آن، دلایل انتخاب روش میخائیل و رینبرد جهت طراحی نازل ارائه شده و ضمن معرفی برخی معیارها و پارامترهای طراحی، دلایل انتخاب و بدست آوردن یک منحنی نازل مناسب برای تونل باد آمده است. پس از ساخت نازل فوق، توزیع فشار روی دیواره‌های نازل به صورت تجربی در سرعتهای متفاوت با مقادیر حاصل از تحلیل نرم افزاری مقایسه شده است. تحلیل نتایج به صورت مقایسه‌ای نشان داده که گرادیان فشار مثبتی که روی دیواره‌های نازل وجود دارد، می‌تواند منجر به پیدایش جدایی جریان شود و این امر در گوشه‌های قائم مهمتر بوده و بکارگیری گوشه‌های مورب در این نوع نازل لازم است.