سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد حسین علیزاده – دانشجوی دکتری کنترل
امیر نصیر هرند – دانشگاه شهید بهشتی – دانشکده مهندسی و فناوری های نوین – بخش مهندسی فضا

چکیده:

یکی از مشکلاتی که در حین پرواز موشکها بوجود می آید ارتعاشات خمشی سازه و تداخل آن با سیستم کنترل می باشد. گاهاً این ارتعاشات باعث خستگی سازه شده و در نهایت سبب شکستگی می شود و یا با وارد شدن از طریق سنسورهای ناوبری وارد حلقه کنترل شده و سیستم کنترل را ناپایدار می کند. هدف از ارائه این مقاله ایجاد راهکاری است برای مقابله با پدیده تداخل خمش سازه و سیستم کنترل که بعضا سبب ناپایداری می گردد. در این مقاله ابتدا مدل خطی صلب کانال فراز استخراج کرده و سپس مدل خطی خمش سازه را بدست می آوریم پس از آن با استفاده از روش فاکتورگیری که یک روش طراحی مقاوم است برای کانال فراز موشک، خود خلبان مقاومی طراحی می شود که پایداری آنرا در برابر عدم قطعیتهای معقول مانند عدم قطعیتهای سیستمی و آیرودینامیکی که بر اثر محاسبات بر روی زمین ایجاد شده و یا اغتشاشهای محدود مانند باد تضمین کند. از خصوصیات این روش طراحی سادگی، تحلیلی و کاربردی بودن آن است. در نهایت نتایج حاصل از شبیه سازی های انجام شده در برنامه شبیه سازی شش درجه آزادی الاستیک آورده می شود.