سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

ابراهیم تیموری – عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، داشکده صنایع
علی نوری فرد – کارشناس ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه علم و صنعت ا

چکیده:

صنعت سیمان ایران در مرحله ای بسر می برد که خود را برای ورود به شرایط رقابتی آماده می کند. آزاد سازی قیمتها، ورود سیمان به بورس کالاها و فلزات صنعتی، بوجود آمدن خطوط تولید جدید و فزونی عرضه این محصول نسبت به تقاضا، که نهایتًا منجر به ایجاد بازار رقابتی سیمان خواهد شد، شرکتهای تولیدکننده با سابقه و تازه وارد را وادار به اتخاذ تصمیمات استراتژیکی می کند، که به آنها امکان مقابله با کاهش سهم بازار را بدهد. قدرت رقابت در بازار سیمان در اختیار شرکتهایی خواهد بود که ضمن کاهش قیمت تمام شده محصولات خود، بهترین استراتژی را جهت در دسترس قراردادن محصولات خود اتخاذ نمایند. شرکت سیمان ارومیه (سهامی عام) یکی از شرکتهای تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین است که به تولید و فروش سیمان اشتغال دارد. در این مقاله ضمن بررسی و مقایسه استراتژیهای مختلف مدیریت کانال توزیع، با بهره گیری از متدهای تصمیم گیری چندمعیاره ، ساختاری بهینه برای سیستم توزیع شرکت سیمان ارومیه ارائه می شود، که این شرکت را برای رویارویی با بازار رقابتی تجهیز نماید. کارآمدی سیستم توزیع، ارتقاء سطح خدمت به مشتری، کاهش هزینه ها و تقویت مزیتهای رقابتی این شرکت از اهداف اصلی این طراحی است.