سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

امیر پورصمد – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک، آزمایشگاه شبیه سازی و کنترل سیستمها، د
مرتضی منتظری – استادیار آزمایشگاه شبیه سازی و کنترل سیستمها، دانشکده مکانیک، دانشگ

چکیده:

در این مقاله کاربرد الگوریتم ژنتیک در طراحی یک استراتژی کنترلی بهینه در خودروهای هیبرید الکتریکی ارائه استفاده شده است. در خودروهای هیبرید الکتریکی برای تأمین توان مورد نیاز خودرو از ترکیب یک موتور احتراقی و یک موتور الکتریکی استفاده می‌شود. برای اینکه خودروهای هیبرید عملکردی بهینه داشته باشند، مدیریت صحیح این منابع تولید توان امری ضروری است. این مهم در خودروهای هیبرید توسط استراتژی کنترلی صورت می‌گیرد. به دلیل طبیعت پیچیده خودروهای هیبرید، استراتژیهای کنترلی طراحی شده بر مبنای بینش مهندسی معمولاً عملکرد بهینه خودرو را تأمین نمی‌کنند و استفاده از الگوریتمهای بهینه‌سازی ضروری است. در این تحقیق، هدف از بهینه‌سازی مینیمم کردن مصرف سوخت و آلایند‌ه‌ها و در عین حال بهبود و یا حفظ مشخصات عملکردی خودرو، مانند شیب‌پیمایی و شتاب‌گیری, می‌باشد. نتایج به دست آمده از شبیه‌سازی یک خودروی هیبرید موازی برای سه سیکل حرکتی مختلف نشان می‌دهد که الگوریتم ژنتیک عملکرد مناسبی در کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی دارد و در عین حال مشخصات عملکردی خودرو حفظ شده است.