سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: دومین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

محمدکاظم امیدیان – شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک)

چکیده:

در این مقاله اصول و مراحل کلی طراحی اسکله های بارگیری و تخلیه مواد معدنی مرور می شود.
اسکله ها بطور کلی به دو دسته اسکله های جدا از ساحل و اسکله های در کنار ساحل موسوم به سکوی دیوار ساخلی تقسیم می شوند.
دو نمونه از اسکله های متعلق به شرکت ملی فولاد ایران که یکی در بندر عباس قرار دارد و دیگری در بندر امام بطور خلاصه مورد بررسی قرار می گیرد.
اسکله بندر عباس از نوع اسکله های جدا از ساحل با ظرفیت کشتی های ۱۰۰۰۰۰DWT تن و اسکله بندر امام از نوع اسکله های سکوی دیوار ساحلی با ظرفیت ۶۰۰۰۰DWG تن می باشد.
اسکله بندر عباس در اوائل سال ۷۴ به اتمام رسیده است و اسکله بندر امام در حال ساخت می باشد