سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مجید جمال امیدی – دانشجوی دکتری – دانشگاه علم و صنعت ایران
حسین توزنده جانی – کارشناس ارشد – دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

طراحی المان های برشی در سازه های پرنده به طوری که از وزن کم و استحکام کافی برخوردار باشند، همواره مد نظر طراحان بوده است. کاربرد گسترده آلومینیوم در صنایه هواپیمایی به سبب وزن کم این ماده، طراحان را بر آن داشته تا با بکار بردن تمهیداتی در طرحی سازه استحکام کم این ماده را جبران نمایند. در این تحقیق محاسبه تنش های برشی بحرانی دیواره های مختلف، که در ساختار فرم های معمولی قسمت میانی بدنه هواپیما بکار رفته اند، آورده شده است. تحلیل ها در نرم افزار المان محدود MSC.Nastran انجام شده است. نتایج محاسبه برای طراحی المان های فرم های قسمت میانی بدنه و انتخاب بهترین حالت به منظور طراحی شکل قسمت های مختلف دیواره با پایه های مجاور آورده شده است. آنالیز نتایج بدست آمده، در ادامه آورده شده است.