سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

پروفسور حمید بهبهانی – استاد دانشگاه علم و صنعت ایران
مرتضی عراقی – دانشجوی دکتری مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

جهت افزایش ظرفیت حمل بار توسط سیستم های ریلی، بررسی شیبهای طولی مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا پارامتر اصلی در تعیین میزان حمل بار قطارهای استفاده کننده از مسیر ریلی عامل شیب می باشد که بصورت نیروی مقاوم در مقابل حرکت قطار عمل می کند. در روشهای معمولی برای تعیین حداکثر وزن قطار باری، شیب حداکثر مسیر درنظر گرفته می شود و فرض برآن است که طول شیب نامحدود باشد و همچنین حرکت قطار با سرعت مداوم و بصورت یکنواخت صورت پذیرد. اما با فرض نامحدود بودن طول شیب، تاثیرات این پارامتر بر نحوه حرکت قطار و در نتیجه در تعیین وزن حداکثر قطار نادیده گرفته می شود.در این مقاله روش جدیدی ارائه می شود که بصورت پویا مکانیسم حرکت قطارهای باری از مسیر شیب‌دار را با محاسبه نیروهای وارد بر قطار در طی حرکت درنظر گرفته و برای تعیین حداکثر وزن قطار باری عبوری با درنظر گرفتن طول واقعی شیب بحرانی مسیر مورد استفاده قرار می گیرد.