سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: ششمین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

حسن مدنی – استادیار دانشکده معدن، متالوژی و نفت ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سیدنجم الدین الماسی – عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان
محمدرضا گلیان – کارشناس ارشد مهندسی معدن

چکیده:

تونل امیرکبیر به طول بیش از ۲ کیلومتر، یکی از مهمترین تونلهای کشور است که در محور کرج – چالوس در حوالی سد امیرکبیر قرار دارد. علیرغم آلودگی بالا، تاکنون هیچگونه سیستم تهویه مکانیکی برای این تونل در نظر گرفته نشده است. به منظور طراحی سیستم تهویه تونل مزبور با استفاده از آمار موجود میزان ترافیک برای ۱۰ سالآینده معادل ۱۰۷۰ وسیله نقلیه در ساعت پیش بینی شد و محاسبات بر اساس آن انجام گرفت. شدت جریان هوای مورد نیاز تهویه تونل به منظور رقیق کردن منواکسیدکربن، دوده و اکسیدهای ازت به روش های مختلف و در وضعیت های متفاوت و در حالتهای راه بندان وآتش سوزی محاسبه شد و در نهایت میزان هوای مورد نیازدر حالت ترافیک عادی ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه و در حالت آتش سوزی و ترافیک سنگین ۲۸۰ متر مکعب در ثانیه به دست آمد. برای تامین این میزان هوا، روشهای مختلفی مانند تهویه طولی یا استفاده از بادبزن سقفی، تهویه طولی به کمک دوبل میانی و تهویه نیمه عرضی با نصب کانال هواکش در سقف مورد بررسی قرار گرفتکه روش تهویه طولی طی مقاله دیگری ارائه شد و در این مقاله روش تهویه نیمه عرضی تشریح شده است.