سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: سومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

حسن مدنی – استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالوژی – دانشگاه امیرکبیر
حسن بخشنده امینه – دانشجوی دوره دکترای دانشکده مهندسی معدن و متالوژی- دانشگاه امیرکبیر

چکیده:

حفاری و نصب سیستم نگهداری بخشی از خط ۴ متروی تهران در محدوه چهارراه کالج تا تقاطع با خط ۱ مترو به طول تقریبی ۷۰۰ متر در حال انجام است.تعریض و اجرای سیستم نگهداری دائمی این قطعه از خط مترو با استفاده از ماشینهایی مانند لودر، کامیون و بتن ریز، گرد و غبار فراوانی تولید می کند و آلاینده های ناشی از فعالیت این دستگاه ها از قبیل دوده و گاز منواکسید کربن در تونل تجمع می یابد و این امر ادامه فعالیتهای حفاری و بتن ریزی را با اشکال مواجه کرده است برای رفع آن، طرحی برای تهویه این بخش از تونل تهیه شده که موضوع این مقاله می باشد.
در این مقاله با ارائه دو طرح تهویه سعی شد تا مکلات موجود در زمینه تهویه تونل برطرف شود. درابتدا طرح مقدماتی تهویه تونل پیشنهاد شد تا حتی المقدور از انتشار آلاینده ها در طول تونل جلوگیری شود. بدین منظور سیستم تهویه مکشی با توجه به بادبزنهای موجود در کارگاه ارائه شد. سپس سیستم تهویه اصلی تونل ارائه گردید.
بدین منظور شدت جریان هوای لازم با توجه به عواملی مانند ماشین آلات، تعداد پرسنل و میزان مونواکسید کربن برای سه موقعیت محاسبه، و با توجه به امکانات ماشین آلات، تعداد پرسنل و میزان مونواکسید کربن برای سه موقعیت اصلی محاسبه، وبا توجه به امکانات موجود، ۵ گزینه با سیستم تهویه مکشی پیشنهاد گردید. شدت جریان هوای لازم در بخشهای شرقی و غربی تونل به ترتیب معادل ۱۸۵۰ و ۱۰۰۰ متر مکعب در دقیقه بدست آمد. بررسیهای فنی و اقتصادی نشان داد که برای به جریان انداختن چنین جریانی، بادبزنهایی با قدرت ۳ و ۴ کیلووات مورد نیاز است.