سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

مژگان شیال شریفی – دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیریت فناوری اطلاعات

چکیده:

در عصر فناوری اطلاعات که یکی از ارکان بقای جوامع، سازمان ها و افراد در آن، سرعت پیش بینی تغییرات و مدیریت صحیح منابع و نیز تصمیم گیری های بهینه است استفاده از یک سیستم مدیریتی یکپارچه و جامع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این امر در مورد تجارت و تجارت الکترونیکی با شدت بیشتری می تواند مطرح شود و می توان اثر آن را در دو زمینه تجارت الکترونیکی بین بنگاهی و تجارت الکترونیکی بنگاه به مشتری مورد ملاحظه قرار دارد. در اینجا یک سیستم تجاری مبتنی بر اطلاعات مکانی، که در آن تجارت های سنتی و آنلاین همزمان حضور دارند طراحی و پیشنهاد می شود که می تواند یک دید کلان برای مشتریان و سایر مخاطبان یک سازمان یا صنعت در یک محدوده جغرافیایی بوجود آورد. این سیستم از دیدگاه هزینه های عملیاتی مشتری بررسی می گردد و نتیجه با هزینه های عملیاتی مشتری در تجارت الکترونیکی و نیز تجارت سنتی مرسوم مقایسه می شود. در نهایت نشان داده می شود که هزینه جستجو و هزینه ریسک در این مدل به طور قابل توجهی پایین می آید، هزینه توزیع به علت حضور فروشگاه های سنتی در این مدل نسبت به تجارت الکترونیکی کاهش و قیمت کالا نیز به علت حضور فروشگاه های آنلاین در این مدل کاهش می یابد. در نتیجه این مدل می تواند الگویی برای صرفه جویی در زمان و انرژی مشتریان باشد.